De voormalige vuilstort in Hattem gaat plaats bieden aan 6.000 zonnepanelen. Dat is het plan van Powered by Hattem, de energiecoöperatie die Hattem in 2030 zelfvoorzienend wil maken op energiegebied.Voor het plan werkt Powered by Hattem samen met de gemeente om toestemming te krijgen van de provincie Gelderland. Op het hele beschikbare terrein passen wel 10.000 panelen, vertelt voorzitter Dick Stoppelenburg. Maar dat is niet haalbaar, vanwege het risico van schaduwwerking van de bomen en de extra kosten voor een grotere voeding. ,,Met deze 6.000 panelen kunnen we op de bestaande infrastructuur van het elektriciteitsnet aansluiten.’’ Stoppelenburg denkt dat het halverwege 2020 klaar kan zijn.
Grote klapper
Met de installatie van het zonnepark maakt de coöperatie een grote klapper. De aanloop voor de coöperatie vorig jaar was lastig, vertelt voorzitter Dick Stoppelenburg. ,,Vanuit de gemeente werd een beetje druk gezet om te starten met een specifiek project, namelijk het multifunctioneel centrum De Marke.’’
Dat bleek moeilijk rond te krijgen vanwege de kwaliteit van het dak en financiële moeilijkheden. Daarom is de coöperatie haar eigen weg gegaan. Nog steeds met goede samenwerking met de gemeente, vertelt Kloppenburg. Powered by Hattem heeft toen andere projecten opgepakt. Inmiddels zijn op het dak van de gymzaal in de Spoorstraat 188 panelen gelegd, dat is ook een gemeentegebouw. En de Klabam, een kinderdagopvang, is inmiddels voorzien van 88 panelen. ,,Dat is nu het meest tastbare resultaat van het afgelopen jaar’’, zegt Stoppelenburg
Certificaten
De energiecoöperatie heeft zich in Hattem aardig bekend weten te maken. ,,We hebben inmiddels meer dan 80 leden. En ruim 500 certificaten verkocht. Het varieert van leden met 1 of 2 certificaten en één lid heeft 42 certificaten, het maximale wat de wet toestaat.’’ Een certificaat staat ongeveer gelijk aan een zonnepaneel bij de huidige kostprijs. We hadden eind 2018 op 500 certificaten ingezet. En nu zetten we voor eind 2019 in op 1500, dus dat we er duizend bij krijgen.’’ Certificaathouders hebben recht om de waarde van het certificaat in stroom af te trekken van de eigen energierekening. Die lagere rekening leidt tegelijk tot een voordeel in de energiebelasting.
Stoppelenburg heeft nog meer goed nieuws: ,,Waarschijnlijk gaat De Marke in maart toch gebeuren. Daar kunnen we 280 panelen leggen. We laten het leggen door enkele bedrijven doen. We werken samen met een bedrijf uit Kampen, maar ook de bedrijven in Hattem die zonnepanelen installeren worden ingeschakeld, onder andere mijn eigen bedrijf (eL-Tec, red.). Daar maken we afwisselend gebruik van. Geen enkel bedrijf krijgt een voorkeursbehandeling.’’ Dit jaar verwacht Stoppelenburg nog panelen te installeren op een andere sporthal, een bedrijfsverzamelgebouw, nog enkele gemeentegebouwen, de gemeentewerf, en De Triangel aan de Veenburgerweg.
Powered by Hattem is voorzichtig bezig met energiewinning uit water, vertelt Stoppelenburg. ,,Een van onze leden zit in de zogenaamde Watertafel Gelderland. Dat is een club van mensen uit alle steden langs de IJssel die probeert om energie uit de IJssel te proberen te halen. Maar dat is allemaal in een heel pril stadium.’’
Powered by Hattem wil elektrische auto’s inzetten voor vervoerproject
Voorzitter Dick Stoppelenburg: ,,We zijn nu op het punt dat er dit jaar nog twee of misschien zelfs wel drie auto’s in Hattem kunnen gaan rijden. Dat doen we in samenwerking met alle zorginstanties en de gemeente.’’
Een auto kun je flexibel inzetten, voor bezorging van maaltijden, maar ook pakketten. ,,Chauffeurs zijn er voldoende en die willen ook wel langer werken. De gemeente zelf wil het ook binnen de eigen medewerkers promoten, zodat de ambtenaren bij kleine afstanden ook gebruik gaan maken van die deelauto’’, weet Stoppelenburg
Mobipunt
Er moet een mobipunt komen, een centraal punt waar alles bij mekaar komt, bij de haven in Hattem. Daar komen alle vervoersstromen bij elkaar, en kunnen een of twee auto’s staan. ,,De pakkettenvervoerders kunnen daar al hun pakketjes kwijt en wij gaan dat dan distribueren in Hattem. De eerste vragen daarover naar die partijen zijn verzonden.’’
Stoppelburg denkt dat het voor de pakketvervoerders voordelig is ze alles op een centrale plek kwijt kunnen en dat de medewerkers van het vervoerproject dan zorgen voor distributie in Hattem zelf. ,,Dan kun je ook weer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen. Zo kunnen we de boel hier duurzamer maken.’’
Drie auto’s
Het project is niet afhankelijk van de pakketvervoerders. Stoppelenburg: ,,Met de mogelijkheden die gemeente biedt qua vervoer plus de zorginstellingen kunnen we al zeker twee auto’s gevuld krijgen. Met een openbare deelauto erbij denk ik dat we wel drie auto’s kunnen laten rijden.’’